Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Dráma exodus

Veľkolepý exodus

Kresťania žijúci na Blízkom východe sú vystavení vážnym krutostiam

Situácia kresťanov, ktorí ostali v Iraku, je aj z dôvodu prenasledovania mimoriadne zraniteľná. Bezpečnostné sily dozerajú na poriadok. „Počet kresťanov klesá. V Libanone boli kedysi kresťania v prevahe, ale dnes v spoločenstve o počte 1,5 mil. tvoria už len 35% obyvateľstva. Irackí kresťania od vojny v Iraku postupne odchádzajú preč, po roku 2004 ich ostalo už len približne 0,5 mil,“ písali na konci novembra britské noviny Independent. Jeden najvplyvnejší taliansky katolícky magazín La Civiltà Cattolica v podrobnej štúdii podobne opisuje situáciu kresťanov žijúcich v moslimskom svete. Podľa štúdie „Radikálny islam dnes“ už získava priestor v mnohých kresťanmi obývaných moslimských štátoch a jeho cieľom je šírenie šárie v islamskom svete, čo nielen zhoršuje život kresťanskej menšiny, ale v ohrození je aj ich samotná existencia. Toto je príčinou masového odchodu do Európy, Spojených Štátov, Kanady a Austrálie. Od roku 1993 sa počet emigrovaných arabských kresťanov z Egypta, Iraku, Jordánska, Sýrie, Libanonu, Palestíny a z Izraela odhaduje na viac ako 3 mil. V poslednom desaťročí sa pomer obyvateľov, ktorí opustili Blízky východ zvýšil z 26,5% na 34,1%.“

 

Štrasburgský rozsudok

Nielen v Iraku a v Afganistane, ktoré boli zasiahnuté vojnou, sú vážne ohrození kresťania. Aj v Egypte, v Jordánsku a v Sýrií, ktoré sú považované za pomerne tolerantné režimy, sú náboženské menšiny vystavené nespočetným právnym, spoločenským a náboženským obmedzeniam.

Rozhodnutie Európskeho parlamentu z januára 2010 ostro odsúdilo násilnosti spáchané na koptských egyptských spoločenstvách, a vyzvalo vládu v Káhire, aby „pre koptských kresťanov a členov iných náboženstiev s úplnou platnosťou zabezpečila ich ľudské práva, ako aj ich základné právo slobody – nevynechajúc právo pre slobodnú voľbu náboženstva a právo pre slobodnú zmenu náboženstva – a nech ukončí akékoľvek znevýhodňovanie namierené proti nim“.

Počas rozpráv v Európskom parlamente vyhlásil holandský konzervatívny poslanec Peter van Dalen: „kresťania prežívajú zvlášť ťažké časy v mnohých krajinách, kde je pri moci islamská viera. Takáto situácia je viac – menej aj v Egypte. Tam ortodoxných koptských kresťanov, ale aj rímskych a protestantských kresťanov, resp. aj židov dostávajú cez existujúcu formu zriadenia do nevýhodného postavenia, potláčajú napríklad kresťanov, ktorí konvertovali z moslimskej viery. Toto je dobre vidieť v ich občianskych preukazoch, v ktorých ich naďalej uvádzajú ako moslimov, nakoľko zákon zakazuje zmenu náboženstva.“

K danej téme Konrad Szymanski, poľský kresťanský demokrat a poslanec EP povedal, že „popredné protikresťanské miesto komunizmu, dnes v prvom rade preberá bojovný islam. V Egypte a v Malajzii je v ústave zakotvená garancia slobodného vierovyznania, ale pod tlakom radikálnych islamských kruhov sa slobode vyznania nedostáva kresťanstvu dostatočná podpora od tamojších vlád. Európska únia má k dispozícii nové nástroje zahraničnej politiky, ktoré by mala uplatňovať vo väčšej miere k potlačeniu protikresťanských vystúpení. Jej ideologické predsudky sú príčinou, že EU koná v tomto smere neochotne, takto však riskuje stratu našej dôvery.“

Podobné stanovisko mal aj hovorca britskej konzervatívnej frakcie Charles Tannosck, podľa ktorého sa poľutovaniahodným spôsobom v islamskom svete stalo bežným, že džihád je namierený proti – medzi nimi žijúcim nemoslimom, a z nich sú najviac postihnutí kresťania.“ Gerard Batten britský nezávislý poslanec vyjadril spoluzodpovednosť novinárov za prebiehajúcu emigráciu zo Svätej zeme: „Západné média len veľmi slabo a nereálne informujú svet o prenasledovaní kresťanských a iných menšín v islamskom svete. Popritom médiá by mali poskytnúť skutočný obraz o prenasledovaní, mali by aj vysvetliť, prečo sa toto všetko deje. Mali by objasniť, kto toto koná – konkrétne moslimskí fanatici – resp., prečo to konajú – lebo v islamskej ideológii sa skrýva trestuhodné smerovanie k intolerancii, násiliu.“

Podľa štúdie kresťanského ľudsko-právneho združenia Christian Solidarity International (ďalej CSI) je v Egypte veľmi rozšírené, že mladých koptských mužov a ženy nútia na manželstvo s moslimom a následne aj na islamskú vieru. Jedna 17-ročná koptská kresťanka sa spriatelila s moslimským dievčaťom bývajúcim v susedstve, ktoré ju zoznámilo s jedným moslimským mužom menom Amir. Amirovi sa zapáčila mladá 17-ročná pekná dievčina a začal jej dvoriť. Jeden deň išla táto dievčina so svojou sestrou na nákupy. Vtedy ju chytili neznámi muži, dali jej drogy a uniesli túto bezmocnú ženu. Keď sa prebrala, našla sa v zajatí moslimov. Amir ju za pomoci svojej rodiny a priateľov uniesol. Dievčinu menom R. prinútili na moslimskú vieru a neskôr sa musela vydať za Amira. R. ale nebola ochotná žiť manželský život s Amirom, preto ju každý deň znásilnili a zbili. Na rameno do kože jej kyselinou vypálili koptský kríž.

 

Otcovia udávajú svoje deti

Prehľad o živote kresťanov na Blízkom východe vo Svätej zemi a v okolitých štátoch dáva aj správa vydaná Ministerstvom zahraničných vecí Spojených štátov amerických, v novembri 2010, v ktorej je v jednotlivých štátoch analyzovaná náboženská sloboda.

Podľa dokumentu vláda v Jordánsku pokračovala v obťažovaní tých občanov a zahraničných organizácií, ktoré boli obvinené z kázania evanjelia moslimom. Aj z obrátených moslimov mnohých obťažovali tým, že sa ich vláda pokúsila navrátiť na moslimskú vieru; stupeň prenasledovania sa počas prípravy tejto správy značne znížil. Islamský súd, ktorý vydáva rozhodnutia v rodinných veciach medzi moslimami, pokračoval v konaniach proti obráteným moslimom pod právnou značkou „odpadnutí od viery“. Zanechanie moslimskej viery je podľa islamského práva zakázané a každá takáto osoba „odpadlík od viery“ riskuje stratenie svojich občianskych práv.

Správa obsahuje aj to, že jordánska tajná služba v mnohých prípadoch predviedla obrátených moslimov potom, ako ich členovia rodiny nahlásili, že sa obrátili na kresťanstvo. Úrady podľa správy u predvolaných osôb vyšetrovali náboženské presvedčenie, vyhrážali sa im súdmi a inými postupmi, a v prípade popretia novej viery im ponúkali rôzne výhody, napríklad aj kariéru v štátnej službe.

V uplynulých rokoch viaceré rodiny podali na islamskom súde žalobu pre „apostáziu“ svojich príbuzných a na základe rozsudku odsúdenému odobrali civilné práva – aj právo na starostlivosť svojich detí a ich manželstvo prehlásili za neplatné. Podľa rozprávania viacerých občanov v prípade zamilovania sa a vytvorenia vzťahu s inak nábožensky orientovaným partnerom je ako následok vyvrhnutie na pokraj spoločnosti, v niektorých prípadoch aj nenávisť medzi rodinami partnerov.

Popritom všetkom na konci roku 2007 a na začiatku roku 2008 zatkli a vyhostili z krajiny približne 30, už dlhšie v krajine prítomných evanjelikálnych kresťanov.

V Sýrii počet členov starých kresťanských spoločenstiev z dôvodu ich odchodu z krajiny poklesol na 8%. Podľa americkej správy sýrsky režim vytvára v náboženských otázkach vážne obmedzenia. Neprijíma náboženský status bývalých moslimov, ktorí konvertujú na inú vieru. V protiklade s týmto kresťanov, ktorí prešli na moslimskú vieru, prijímajú a tí oficiálny náboženský status dostanú. V prípadoch, keď moslim prejde na kresťanskú vieru, vláda ho naďalej na základe šarie – islamského práva – považuje za moslima. Moslimská žena sa nemôže vydať za kresťanského muža, ale naopak, moslimský muž si môže zobrať kresťanskú ženu. V takomto manželstve kresťanskú ženu v prípade smrti nepochovajú na moslimskom cintoríne, iba ak by pred smrťou prešla na islam. Keď chce kresťan konvertovať na islam, podľa zákonov má moslimský náboženský vedúci o tom informovať cirkev konvertujúceho kresťana.

V máji 2010 tajná služba zatkla a neskôr vyhostila z krajiny jedného amerického a dvoch švédskych štátnych občanov, ktorí v meste Aleppo (druhé najväčšie mesto v Sýrii) rozdávali Biblie. Konajúci súd zhabal všetku kresťanskú literatúru, ktorá sa nachádzala v byte tých troch osôb.

V Egypte je okrem fyzického prenasledovania silná aj politická a hospodárska diskriminácia. V krajine so 17 štátnymi vysokými školami ani jeden dekan nie je a nebol kresťanom. Vláda diskriminuje kresťanov v uplatňovaní sa v štátnej službe, ďalej vo vymenovaní zamestnancov štátnych univerzít, a bráni tomu, aby v najväčšej prestížnej inštitúcii v univerzite Al-Azhar mohli študovať kresťania – hoci škola je financovaná zo spoločných peňazí a študuje tam takmer pol milióna študentov. Väčšinou vláda zabraňuje, aby sa nemoslimovia zúčastnili programu výučby arabského jazyka, lebo v študijnom pláne figuruje aj štúdium Koránu.

.

(Prevzaté z Hetek, č.  XIV / 48 / 12.3.2010, autori: Kodó Tímea, Korvin Tibor, Molnár László, Morvay Péter, Németh Csillag; slovenský preklad pripravili: Ján Mišovič a János Boldizsár)

Kresťanské spoločenstvo Poprad
Moyzesova 27 (3368/25), 058 01 Poprad (V areáli OSBD za Kauflandom)
IBAN: SK21 7500 0000 0040 0792 9670 BIC: CEKOSKBX
©2025 Kresťanské spoločenstvo Poprad, všetky práva vyhradené.